Міні-підручник « Тренувальні вправи з зоології »

                     Міністерство освіти і науки України
                             Самбірської   міської  ради
                                  Методичний кабінет







      
            Міні-підручник « Тренувальні вправи з зоології »










                                                                         Вчителя: Лазурчак Інни Іванівни
                                                                         Самбірська школа-ліцей ім. А.Струся





                                            Самбір 2015

                                            ПЕРЕДМОВА

     Нашу країну часто називають чудовим, квітучим краєм. Це земля, де знання, досвід людей і їх любов до природи можуть творити чудеса . Тому дбайливе ставлення до природи мусить бути невід’ємною рисою характеру кожної молодої людини. З давніх-давен людина використовує для своїх потреб тварин. Все це привело до того, що чисельність тварин з кожним роком зменшується, а потреби людини зростають. Молодь повинна прикладати всі свої  зусилля на захист та охорону тварин.  А для того, щоб охороняти і примножувати тваринний світ, потрібно його добре знати.
    В цьому міні-посібнику містяться матеріали, які допоможуть дітям краще засвоїти шкільний курс біології тварин. Велике значення при вивченні біології тварин має використання на уроці дидактичного матеріалу, що дає можливість раціональніше використовувати робочий час на уроці та підходити до навчання учнів, враховуючи їх індивідуальні особливості.
    Сподіваюся, що тренувальні вправи з посібника сприятимуть підвищенню рівня знань учнів з зоології.













ПІДЦАРСТВО ОДНОКЛІТИННІ. ТИП НАЙПРОСТІШІ.
Тестові завдання
1. Який спосіб пересування характерний для амеби?
а) за допомогою війок; б) ) за допомогою псевдоподій; в) ) за допомогою джгутиків.
2.На який подразник реагує евглена зелена?
 а) звук; б) світло; в)тепло.
3. Чим відрізняється інфузорія від амеби?
 а) наявністю псевдоніжок; б) наявністю війок; в) наявністю хлоропластів.
4. Що виконує функцію травлення у найпростіших?
а) скоротлива вакуоля; б) травна вакуоля; в) порошиця.
5. Мале ядро інфузорії бере участь в :
 а) живленні; б) виділенні; в) розмноженні.
6. Функцію виділення у найпростіших виконує:
 а) порошиця; б) травна вакуоля; в) скоротлива вакуоля.
7. Спосіб розмноження, найбільш характерний для найпростіших: а) статевий; б) нестатевий; в) партеногенез.
8. Евглена зелена відрізняється від амеби протея:
 а) наявністю двох ядер; б) наявністю пластид; в) відсутністю псевдоніжок.
9. В утворенні осадових порід беруть участь:
 а) амеба протей; б) інфузорія туфелька; в) форамініфери.
10. В організмі людини паразитує:
 а) амеба протей; б) амеба дизентерійна; в) інфузорія туфелька.
11. Постійна форма тіла характерна для:
а) амеби протей; б) інфузорії туфельки; в) дизентерійної амеби.
12.Внутрішньоклітинний скелет характерний для:
 а) радіолярій; б) форамініфер; в) токсоплазм.

















                                                         1
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

 1.  Одноклітинна безбарвна тварина поширена в ставках та інших водоймах з стоячою водою та мулистим дном. Не має сталої форми тіла, рухається за допомогою псевдоподій. Має одне ядро, скоротливу вакуолю та включення. Розмножується нестатево. ( Амеба).

 2. Її клітина вкрита пелікулою. Рухається за допомогою джгутика, біля основи якого є світлочутливе вічко. На світлі в результаті фотосинтезу утворюється параміл. ( Евглена зелена).

 3. Колоніальна форма найпростіших тварин, входить до складу планктону ставків та озер. Основну масу колонії становить драглиста речовина. Окремі клітини колонії сполучаються цитоплазматичними містками й утворюють один шар на поверхні колонії. ( Вольвокс).

  4.Назву отримала через форму клітини. Тіло вкрите війками. Форма тіла стала, завдяки наявності пелікули. Має два ядра, рот, порошицю, дві скоротливі вакуолі. Розмноження статеве та нестатеве . ( Інфузорія туфелька).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

Тіло найпростіших складається з ______  _____ . Трапляються одноклітинні та _______ форми. Як і багатоклітинні, належать до ______ . Деякі мають два типи ядер: ____  , ______  . Органелами руху одноклітинних є : _____ , _____ , _____. Характерними компонентами клітини одноклітинних є наявність ______ та _____  вакуолей. Неперетравлені рештки виводяться у ______ місці або через _____ . Живлення найпростіших _____, ____ чи _____ . Подразливість виявляється у формі ______.















                                                          2
ТИП ГУБКИ
Тестові завдання
1. Тіло губок утворене:
а) 2 шарами; б) 3 шарами; в) 1 шаром.
2. Мезоглея – це :
а) зовнішній шар губок; б) внутрішній шар; в) речовина між зовнішнім та внутрішнім шаром.
3. Скелет губок утворений:
 а) амебоцитами; б) спікулами; в) комірцевими клітинами.
4. Джгутики характерні для :
а) спікул; б) амебоцитів; в) комірцевих клітин.
5. Рух води через тіло губок забезпечують:
а) клітини зовнішнього шару; б) амебоцити; в) комірцеві клітини.
6. Функцію травлення їжі виконують :
 а) комірцеві клітини; б) амебоцити; в) спікули.
7. Для губок характерний:
а) прикріплений спосіб життя; б) малорухомий; в) рухомий спосіб життя.
8. Вода до тіла губок надходить через:
 а) устя; б) рот; в) пори.
9. Розвиток у губок:
 а) прямий; б) непрямий; в) змішаний.
10. Для виведення води з неперетравленими рештками служать:
 а) пори; б) рот; в) устя.
11. Губкам притаманна висока здатність до:
а) сприйняття подразнень; б) регенерації; в) адаптацій.
12. Гемула містить:
а) комірцеві клітини; б) спікули; в) амебоцити.

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

   Тварини типу Губки не мають справжніх ______ , а лише ____ різних типів . Тіло губок ______, зазвичай _______ до підводних предметів. На  протилежному кінці тіла є ____ . Тіло  пронизане _____ , через які до порожнини надходить вода з ____ . Зовнішній шар утворений _______ клітинами. До внутрішнього шару входять: ______ та ______ клітини. Між зовнішнім та внутрішнім шаром є _______   ______ . В неї занурені _____ , що утворюють внутрішній скелет губок. Губки - _____ . Дихають _____ , що надходить через ______  ______ .






                                                        3       
ТИП КИШКОВОПОРОЖНИННІ
Тестові завдання
1. Характерними особливостями кишковопорожнинних є:
а) багатоклітинність, двошаровість, диференціація клітин, наявність нервової і статевої систем;
б) багатоклітинність, тришаровість, диференціація клітин;
в) багатоклітинність, одношаровість, диференціація клітин, наявність нервової і статевої систем.
2. В ектодермальному шарі розміщені такі клітини:
а) шкірно-мязові, травні, жалкі, проміжні, нервові, статеві, залозисті;
б) шкірно-мязові, проміжні, нервові, статеві, жалкі;
в) проміжні, травні, залозисті.
3. В ентодермальному шарі розміщені такі клітини:                                               а) шкірно-мязові, травні, жалкі, проміжні, нервові, статеві, залозисті;
б) шкірно-мязові, проміжні, нервові, статеві, жалкі;
в) проміжні, травні, залозисті.
4. Для кишковопорожнинних характерне травлення:
а) порожнинне; б) внутрішньоклітинне; в) порожнинне і внутрішньоклітинне.
5. Статеві клітини утворюються в :
а) ентодермальному шарі; б) ектодермальному шарі.
6. Після використання жалкі клітини:
а) гинуть, з проміжних утворюються нові, їх кількість не зменшується;
б) гинуть і їх кількість зменшується.
7. Симетрія тіла кишковопорожнинних:
а) променева; б) двобічна.
8. Кишковопорожнинні живуть у :
а) водному середовищі; б) водному і наземному; в) водному і ін. організмах.
9. До колоніальних кишковопорожнинних належить:
а) корали; б) гідра; в) актинія.
10 Які клітини тіла гідри містять отруту?
а) нервові? б) жалкі; в) залозисті.
11 Хто з кишковопорожнинних не здатен до руху?
а) корали; б) гідра; в) медуза.
12 . Скільки шарів клітин у тілі кишковопорожнинних?
а) 3; б)2; в)1.









                                                         4
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

  1. Напівпрозоре тіло, прикріплений чи малорухливий спосіб життя. На верхньому кінці тіла розташований рот, оточений щупальцями. Прикріплюється до підводних предметів за допомогою підошви. Здатна до крокового руху. ( Гідра).

 2. Мають внутрішній або зовнішній скелет із вапна або рогоподібної органічної речовини. Беруть участь в утворенні рифів. Можуть бути перешкодою для судноплавства. ( Коралові поліпи).

 3. Поодинокий кораловий поліп, позбавлений скелета. Яскраво забарвлені, нагадують фантастичні квіти. Вступають в мутуалістичні відносини з ракоподібними. ( Актинії).

 4. Мають драглисте тіло у вигляді парасольки або дзвона. Ведуть рухливий спосіб життя. Мають світлочутливі вічка  та органи рівноваги – статоцисти.
( Медузи).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

  У процесі ембріонального розвитку кишковопорожнинних закладаються два зародкові листки: ______ та ______ . Клітини цих шарів виділяють драглисту речовину _____ . Для них характерна ______ симетрія, наявність _______ клітин., які служать для ураження здобичі. На верхньому кінці видовженого тіла знаходиться ______ отвір, оточений ______ . Гідри ведуть переважно _____ спосіб життя, а медузи _____ . Розвинена нервова система _______ типу. Усі представники за типом живлення ________ .
















                                                      5
КЛАС ПЛОСКІ ЧЕРВИ.
Тестові завдання
  1. Гельмінтологія – це наука, що вивчає:
 а). Живі організми;  б). Внутрішню будова тварин;  в). Черв'яків, головним чином, паразитичних .
  2. Видільна система плоских черв'яків:
 а) Перетравлює їжу;  б) Виводить рідкі, шкідливі для організму продукти життєдіяльності;  в) Виводить тверді неперетравлені залишки;  г). Переносить кисень і вуглекислий газ
  3. Паренхіма – це:
 а) пухка сполучна тканина;  б) зовнішній шар стінки тіла  в)  органи чуття.
 4. До вільноживучих відноситься:
а) бичачий ціп’як; б) планарія біла; в) ехінокок.
 5. Плоским червам притаманна:
а) первинна порожнина; б) вторинна порожнина; в) порожнина відсутня.
 6 .Ротовий отвір служить для:
а) поглинання їжі; б) виведення неперетравлених решток; в) поглинання  їжі та виведення решток.
 7. Симетрія тіла плоских червів:
а) радіальна; б) двобічна; в) змішана.
 8. Видільна система представлена:
а) скоротливими вакуолями; б) всією поверхнею тіла; в) системою канальців і видільними порами.
 9. Більшість вільноживучих плоских червів має розвиток:
 а) прямий; б) непрямий з повним перетворенням; в) непрямий з неповним перетворенням.
10. Дихають вільноживучі плоскі черви:
а) зябрами; б) трахеями; в) всією поверхнею тіла.
11. У печінці людини та інших ссавців паразитують:
а) ехінокок; б) широкий стьожак; в) котячий сисун.
12. При споживанні недостатньо кулінарно обробленої риби людина може заразитися:
а) широким стьожаком; б) котячим сисуном; в) ехінококом.













                                                                  6
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

   1.  Живе у проточний та стоячих водоймах під камінням чи опалим у воду листям. Передній кінець тіла розширений, а по боках розташовані два вирости – щупальця. Задній кінець загострений. Тіло вкрите війками, завдяки яким плаває. Молочно-білого кольору. ( Молочно-біла планарія).

   2. Паразитує у печінці та жовчних протоках великої рогатої худоби, свиней, іноді в людини. Має ротовий та черевний присоски. Війки відсутні. Тіло вкрите ущільненою оболонкою. Життєвий цикл зі зміною хазяїнів. Проміжний хазяїн – малий ставковик. (Печінковий сисун).

   3.Паразитує в печінці та жовчних протоках, іноді в підшлунковій залозі людини і ссавців. Спричиняє захворювання, що може закінчитися смертю. Життєвий цикл проходить за участі двох проміжних хазяїнів: прісноводного черевоногого молюска – бітінії та коропових риб. Має два присоски. ( Котячий сисун).

   4. Паразитую в кишечнику людини та хребетних тварин. Тіло складається з голівки, на якій є чотири присоски, шийки та окремих члеників. Називають ще неозброєним. Проміжним хазяїном є велика рогата худоба. У мязах тварини утворюють фіну. ( Бичачий ціп’як).

   5. Паразитує в людини, собаки, кішки, лисиці. Довжина тіла до 25 м. зараження відбувається при споживанні недостатньо прожареної та просоленої риби та ікри. Перший проміжний хазяїн – рачок-циклоп, другий – риба. ( Широкий стьожак).

 БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ.

      Більшість плоских червів – ________  людини та тварин. У процесі ембріонального розвитку закладаються ______ шари: ектодерма, ______ , ______ .  Симетрія тіла _______ . Проміжки між органами заповнені ______ . Паренхіма від спинної до черевної частини тіла пронизана пучками _______ . Травна система ______ . Видільна система представлена _______ ______ . Дихальна система ______ . Центральна нервова система складається з мозкового нервового вузла ____ та поздовжніх ______  _____ . Статева система у більшості ______ .
 






                                                                   7
ТИП  КРУГЛІ ЧЕРВИ
Тестові завдання
1.     Чому аскарида не перетравлюється травними соками хазяїна?
а) її тіло вкрите кутикулою; 
  б) виділяє ферменти.
2. Які з названих ознак властиві як круглим червам, так і плоским?
а) нервова система стовбурного типу;
 б) виділення протонефридіальне;
в) відсутня задня кишка;
г) вкриті кутикулою; д) мають складний тип розвитку.
3. Шкірно-м’язовий мішок аскариди виконує функції:
а) поглинання їжі;
 б) виділення продуктів метаболізму;
в) зовнішнього скелету;
 г) забезпечення форми тіла.
4. Які типи м’язів зрослися з багатошаровою оболонкою аскариди?
а) кільцеві;
б) гладенькі;
 в) поздовжні.
5. Які рухи може виконувати аскарида за допомогою м’язів?
а) тільки згинати тіло;
 б) витягуватися чи скорочуватися;
в) згинатися і витягуватися.
6. Яким отвором у круглих червів виділяються неперетравлені рештки їжі?
а) порошицею;
б) ротом; в) анальним отвором.
7. Які органи аскариди виділяють шкідливі для людини речовини?
а) шкіра ; б) нирки;
 в) видільні канальні.
8. В аскариди органами прикріплення є :
а) гачечки;
б) присоски.
9. У якому органі людини аскариди стають дорослими черв’яками?
а) легенях; б) кишечнику; в) шлунку.
10. Яка симетрія тіла характерна для круглих червів?
а) променева; б) двобічна.
11. До фітонематод відносять паразитів:
а) тварин;
 б) рослин;
в) людини.
12. Круглі черви мають порожнину тіла:
а) вторинну;
б) первинну;
 в) змішану.
                                                             8

ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

   1.  Мешкають у просвіті кишечника, живляться його вмістом.  Тривалість життя 11-12 місяців. Органів прикріплення не мають, тому постійно рухаються назустріч харчовим масам. Роздільностатеві. ( Аскарида).

    2. Поширена в місцевостях з розвиненим свинарством. Людина заражається, з’ївши недостатньо прожарене м'ясо, заражене личинкою. Личинка в кишечнику вивільняється з захисної капсули і стає статевозрілою. Довжина самок – 4,5мм, самців – 2мм. ( Трихінела).

   3. Мешкає в кишечнику людини. Живе близько місяця. Довжина самок – 12мм, самців – 5мм. Запліднені самки вночі відкладають яйця навколо анального отвору. (Гострик).

  4. Проникає у корені рослин і призводить до утворення на них пухлин – галів, в яких і сама знаходиться. ( Галова нематода).
   
БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

    Первиннопорожнинні черви – це тварини, у яких __________ порожнина, а також такі системи органів : __________ , __________ , ________ . Вони позбавлені _______ та ________ систем. Покриви представлені _________ мішком, який складається з ________ кутикули, гіподерми та _______ . Травна система закінчується _________ _______ . Первиннопорожнинні – форми. Запліднення у них ________ .

















                                                             9  
ТИП КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ
Тестові завдання
1.Яка симетрія характерна для кільчастих червів?
а) променева; б) двобічна.
2. У кожному сегменті тіла дощового черв’яка повторюються : мета нефридії, м’язи, нервовий ланцюг, щетинки, статеві органи:
а) так; б) ні.
3. Яке серце у дощового черв’яка?
а) судинне, б) п’ятикутне.
4. Яким чином відбувається обмін газів між клітинами тіла і кров’ю у дощового черв’яка?
а) прямий контакт; б) через тканинну рідину; в) дифузно.
5. За допомогою яких м’язів рухається черв’як дощовий
а) кільцевих; б) поздовжніх; в) поперемінної роботи кільцевих і поздовжніх
6. Яка кровоносна система у кільчастих червів
а) замкнена; б) незамкнена.
7. Чим представлена нервова система у кільчастих червів:
а) нервовим ланцюгом; б) нервовим стовбуром; в) нервовою трубкою; г)нервова система відсутня.
8. У черв’яків органами  виділення є:
а) нирки; б) шкіра; в) видільні трубочки.
9. Черевний нервовий ланцюжок у кільчиків починається :
а) у надглотковому вузлі; б) у підглотковому вузлі; в) у надглотковому нервовому вузлі.
10. Газообмін у дощового черв’яка здійснюється за допомогою таких органів:
а) зябер; б) покривів тіла; в) легень.
11. Органами чуття у дощового черв’яка є:
а) органи дотику; б) чутливі клітини; в)ямки нюхальні; г) органи рівноваги; д) зябра; е) органи зору;є) видільні трубочки.
12. З яєць черв’яка дощового розвиваються:
а) личинки; б) фіна; в) молоді черв’яки.













                                                            10
ВПІЗНАЙ ЧЕРВА

      1.Живе у нірках у піску або будує вапнякову черепашку, яку прикріплює до підводних предметів. Використовується як живець у рибальстві.  ( Піскожил).

      2. Живуть в ґрунті. Після  дощу, коли вода заливає ходи виповзає на поверхню ґрунту. Бере участь у ґрунтоутворенні. Малощетинковий черв. ( Дощовий черв’як).

      3. Прісноводний малощетинковий черв. Є базою живлення для інших тварин, використовується як корм для акваріумних риб. Поширений на мулистому дні. Утворює масові скупчення, що мають вигляд червонуватих «подушечок».             (Трубочник).

     4.  Мають дві присоски, щетинки відсутні, хижаки. Здатні виробляти гірудин, який запобігає зсіданню крові. ( Медична п’явка).

 
БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

    Кільчасті черви мають _________ порожнину тіла, яка називається _______ .  Шкіра та м’язи утворюють _____________ мішок. На параподіях розміщені ____ . У шкірі є багато _______ .
Відсутня _______ система. Газообмін здійснюється через ______ .  Видільна система представлена ________ .  Здатні до ______ . До типу Кільчасті черви належать три класи: ______ , _______ , _______ .


















                                                             11
ТИП   МОЛЮСКИ
Тестові завдання
1.     Газообмін у молюсків відбувається в:
а)  легенях; б) зябрах; в) тканинах тіла; г) шкірі.
2.  Яку роль відіграє черепашка молюска
а)  зв'язок з зовнішнім середовищем; б) поглинання повітря; в) прикріплення мязів; г) захист тіла; д) зовнішній скелет.
3.  У яких молюсків є голова з очима і щупальцями
а)  черевоногих; б) двостулкових;в) головоногих.
4.  Які новоутворення зявилися у будові органів травлення молюсків порівняно з червами
а)  рот; б) язик з хітиновими зубцями; в) глотка; г) стравохід; д) шлунок; е) печінка; є) кишка; ж) анальний отвір.
5.  Де відбувається газообмін у ставковика великого
а)  у легенях; б) у зябрах; в) у шкірі; г) у клітинах тіла.
6.  Яка кровоносна система характерна для молюсків
а)  замкнена; б) незамкнена.
7.  Органи виділення у ставковика звичайного:
а)  печінка;  б) нирки;  в) видільні канальці; г) шлунок.
8.  У яких молюсків найкраще розвинена нервова система і органи чуттів
а)  головоногих; б) черевоногих; в) двостулкових.
9.  Представники яких класів молюсків мають промислове значення
а)  головоногих; б)двостулкових;  в) черевоногих.
10. Представники яких класів молюсків приносять шкоду рослинам
а)  головоногі;  б) двостулкові; в) черевоногі.
11. Мантійна порожнина – це простір між: 
а) внутрішніми органами; б) черепашкою і мантією; в) мантією і тілом.
12). Перлини здатні утворювати :
а) перлова скойка; б) жабурниця; в) виноградний слимак.















                                                      12            
         ВПІЗНАЙ  МОЛЮСКА

1.     Молюск мешкає у тропічних морях в поверхневих шарах води. Мають багатокамерну черепашку до 25 см у діаметрі. Камери заповнені газом, що надає тварині плавучості. Може занурюватись на глибину до 500-700 м або спливати в поверхневі шари. (Наутілус).
2.     Черевоногий молюск. Черепашка сягає завдовжки до 12 см. Мешкає в Чорному та Азовському морях. Устя закривається міцною кришечкою з рогоподібної речовини. Хижак, активно знищує устриць та мідій. (Рапана).
3.     Двостулковий молюск . Назву отримав через свою форму тіла, яке довжиною сягає 10 см. Черепашка загострена, розташована на передньому кінці тіла. Проробляє ходи у днищах кораблів і човнів. (Корабельний червяк).
4.     Двостулковий молюск.  Не здатний до руху, приклеюється до підводних предметів спеціальними клейкими нитками. Людина вживає її в їжу.(Мідія).
5.     Тіло тварини стиснуте в спинно-черевному напрямку, як мішок. Розповсюджений в холодних морях та тропічних водах, серед коралових рифів. Не може довго плавати й перебуває біля дна. На голові вісім схожих один на одного щупалець. ( Восьминіг).
6.     Тулуб вкритий мантією, від черепашки залишилась тільки рогова пластинка на спинному боці тіла. Хижак, живиться рибою, веде дуже рухливий спосіб життя. Хапає здобич довгими ловильними щупальцями. Їжа перетирається в глотці за допомогою радули. Щупальця усіяні присосками, має чорнильний мішок. ( Кальмар).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ       

              Молюски призвичаїлись до __________ та___________ середовища життя.     Тіло складається з ________ , _______ ,_______ . Тулуб молюска оточений складкою шкіри - _______ . Між тілом і мантією є _______ порожнина. Тіло більшості молюсків вкрите захисною _______ . Кровоносна система молюсків _______ типу. Органами дихання мешканців водойм є ______, у наземних тварин переважно - _______ . Органами виділення молюсків - ______ . У статевому
Відношенні вони є ________ організми та _______ . Розвиток може бути
_________ або ________
.                                         .








                                                           13
ТИП ЧЛЕНИСТОНОГІ
КЛАС РАКОПОДІБНІ Тестові завдання
1. Для раків характерна:
а) наявність однієї пари вусиків;
б) відсутність вусиків;
в) наявність двох пар вусиків.
2. Тіло сегментоване на:
а) голову, груди, черевце;
б) голово груди, черевце;
в) не поділене на відділи.
3. Який розвиток притаманний річковому раку:
а) прямий)
б) з повним перетворенням;
в) з неповним перетворенням.
4.Ходильних кінцівок у річкового рака:
а) п’ять пар;
б) чотири пари;
в) три пари .
5. Кровоносна система раків:
а) незамкнена;
б) замкнена;
в) змішана.
6. Видільна система рака представлена:
а) зеленими залозами (видозміненими мета нефридіями), а також сечовим міхуром, що відкривається видільною порою;
б) видозміненими мета нефридіями;
в) сечовим міхуром.
7. Нервова система річкового рака представлена:
а) навкологлотковим нервовим кільцем і черевним нервовим ланцюжком;
б) надглотковим вузлом і черевним нервовим ланцюжком;
в) підглотковим вузлом і черевним нервовим ланцюжком.
8. До ряду Десятиногі раки належать:
а) краби, омари, креветки, лангусти, річкові раки;
б) краби, омари, дафнії, лангусти;
в) краби, омари, циклопи, мокриці.
9. Ракоподібні відносять до:
а) двошарових; б) тришарових.
10. Симетрія ракоподібних:
 а) двобічна; б) променева.
11. Проміжним хазяїном паразитичних червів є:
а) циклоп; б) дафнія; в) омар.
12. До напівпаразитів відносять:
а) циклопів, б) коропоїдів; в) дафній.

                                                          14
ВПІЗНАЙ РАКА

    1. В народі їх називають « водяні блохи», тому що вони пересуваються стрибками. Тіло знаходиться всередині суцільного двостулкового панцира та сплющене з боків. Очі зрослися основами, є ще просте вічко. Плавають за допомогою другої пари вусиків, які є видовженими та розгалуженими.    (Дафнія).

    2. Невеликі планктонні рачки. Тіло видовжене, складається з великої суцільної голови, посегментованого грудного та черевного відділів. Перша пара вусиків видовжена і разом з плавальними грудними ніжками бере участь у плаванні. Не мають зябер і дихають через поверхню тіла. Є лише одне просте вічко, а складні очі відсутні. ( Циклоп).

    3. Паразитує на зябрах і лусці риб і живиться їхніми соками. Можуть бути проміжним хазяїном паразитичних червів . ( Коропоїд).

    4. Невеликі за розміром сірі або біляві тварини. Живуть у вологих місцях під камінням, у листовій підстилці. Їх черевні та грудні кінцівки мало відрізняються між собою. Одна з пар черевних ніжок розширена і утворює кришечки, які прикривають зяброві вирости. (Мокриці).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

     Тіло ракоподібних вкрите панцирем з _______ .  Панцир просякнутий _______ , що надає йому міцності. Тіло складається з трьох відділів: ______ , _______ , _______ .  У річкового рака є ____ пари вусиків, ______ пар ходильних ніг.  Дихає за допомогою _______ .  Кровоносна система рака _____.  
Кров з порожнинною рідиною утворює ______ . Порожнина тіла змішана і називається ______ . Ракоподібні переважно ________ .














                                                        15
КЛАС ПАВУКОПОДІБНІ Тестові завдання
1. Для павуків характерна:
а) наявність 2 пар вусиків;
б) відсутність вусиків;
в) 1 пари вусиків.
2. Вкажіть характерну сегментацію для павука:
а) тіло сегментоване на голову, груди, черевце;
б) на голово груди і черевце;
в) тіло несегментоване.
3. Прямий розвиток притаманний:
в) павуку;
б) кліщу.
4. Ходильних ніг у павука:
а) 10;
б) 8;
в) 6.
5. У воді живе:
а) павук - сріблянка;
б) тарантул;
в) скорпіон.
6. Скільки відділів тіла у павука:
а) 2;
б) 3;
в) 2-3.
7. Павутинні залози містяться на :
а) голові;
б) грудях;
в) черевці.
8. Сегментацію втратили:
а) павуки;
б) кліщі;
в) скорпіони.
9. Симетрія тіла павукоподібних:
а) двобічна;
б) радіальна.
10. Павуки   відносять до:
а) паразитів;
б) хижаків;
в) рослиноїдних.
11. Кліщі – це:
а) хижаки; б) паразити; в) рослиноїдні.
12. Хітинова кутикула вкрита воском, що:
а) надає міцності; б) запобігає випаровуванню; в) допомагає випаровуванню.

                                                        16
ВПІЗНАЙ ПАВУКА

  1. Будує під водою дзвін з павутини, в якому і живе. Повітря в дзвін приносить з поверхні води на черевці, яке вкрите густими волосинками. Добре плаває і полює на водяних членистоногих. ( Павук-сріблянка).

  2. Має мікроскопічні розміри. Проникає в шкіру людини, де утворює довгі ходи. В кінці ходів самки відкладають яйця. Під час проникнення самок в шкіру відчувається нестерпний свербіж. ( Коростяний свербун).

  3. Вид павуків, самка якого після запліднення завжди з’їдає самця. ( Чорна вдова).

  4. Переносник збудників небезпечних захворювань, таких як кліщовий енцефаліт, поворотний тиф. Живляться кров’ю людини та тварин. На голівці мають хоботок з гачками. ( Іксодові кліщі).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

      Тіло павукоподібних поділяється на ______ і ______ . На голово грудях розташовані   ______ пари ходильних ніг, хеліцери та _______ . Кінцівки черевця видозмінені на _______ _____ . Ці тварини плетуть великі ловчі сітки з ______ . В глотці знаходиться ______ апарат.  Органами дихання павуків є ____ мішки та ______ . Органами дотику є волоски, які вкривають _____ павука.



















                                                  17

КЛАС КОМАХИ
Тестові завдання
1. Тіло комах поділене на :
а) голову, груди, черевце;
б) голово груди, черевце;
в) не поділене на відділи.
2. Від грудного відділу комах відходить :
а) 5 пар ходильних кінцівок;
б) 4 пари;
в) 3 пари ходильних кінцівок.
3. Крила комах розташовані на:
а) 1 і 2 сегменті грудей;
б) 2 і 3 сегменті грудей; в) черевці.
4. Джміль належить до ряду:
а) двокрилі;
б) лускокрилі;
в) перетинчастокрилі.
5. Для комара характерна наявність:
а) 1 пари вусиків; б) 2 пар вусиків; в) 3 пар вусиків.
6. До комах з неповним перетворенням належить:
а) коник; б) сонечко; в) бджола.
7. Дихальця у комах розміщені на :
а) голові;
б) грудях;
в) черевці.
8.Для комах характерна симетрія:
а) радіальна; б) двобічна.
9. Кровоносна система комах:
а) замкнена;
б) незамкнена;
в) змішана.
10. Середовище життя комах:
а) водне, надземне, повітряне, грунт;
б) водне, повітряне;
в) надземне, повітряне.
11. Стадії розвитку комах з повним перетворенням:
а) яйце - личинка – лялечка – доросла особина;
б) яйце – личинка – доросла особина.
12. До суспільних комах відносять:
а) терміти, сарана, цикада;
б) бджола, терміти, мурахи;
в) бджола, сарана, мурахи.


                                                                18
                ВПІЗНАЙ КОМАХУ

   1. Тварини активні вночі та вранці.  Кожна тварина має свою щілину. Харчується дрібними шматочками овочів, хліба, мяса, може їсти книги, фотоплівку, шкіряні вироби, мило. Без їжі і води самка може обходитись до 30 діб. Сильні поїдають слабших. Тіло плоске, передня пара крил перетворена  на надкрила, ротові органи гризучого типу. (Тарган)

   2.Безкрилі зовнішні паразити людини та інших тварин. Плоске  тіло, погано розвинені очі, ротові органи колючо – сисного типу. На кінцях лапок рухливий кігтик, яким кріпиться до хазяїна. Переносник збудників смертельно-небезпечних захворювань.( Воша)

   3. Тварина має колючо-сисні ротові органи у вигляді хоботка. Передні крила при основі шкірясті, а поблизу верхівки перетинчасті. Трапляються види позбавлені крил. Шкідники сільського господарства, паразити, хижаки. (Клопи).

   4. Ротові органи сисні. Крила вкриті видозміненими волосками-лусочками, які заломлюють світло. Мають різноманітне забарвлення. Личинки мають гризучий ротовий апарат та видовжене тіло. Слинні залози личинок виділяють шовкові нитки. ( Метелики).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

  Павукоподібні поширені переважно на ______ . Їх тіло поділяється на _______ , і ______ . На голово грудях розташовані: ______ , ногощупальця та __ пари _____ ніг. Кінцівки черевця видозмінені на ______ ______ .  Здатні плести _____ сітки. До складу кутикули входить _____ . На передній частині головогрудей знаходиться 8 простих _____ . Фільтруючий апарат знаходиться в _____ . Органи виділення представлені _______ _______ . До органів дихання належать легеневі ____ та _____. Кровоносна система _____ .


             ВІКТОРИНА ПРО ЧЛЕНИСТОНОГИХ
1 Скільки рухів крилами робить муха за одну секунду?  (330)
2 Де зимують річкові раки?  ( У норах)
3 Який жук на території України найбільший?  (Жук-олень)
4 Скільки живуть річкові раки?  ( 20-30 років)
5 Чим вкрите тіло членистоногих?  (Хітином)
6 В якій частині тіла  рака розміщені протоки видільних залоз?  (На голові)
7 В який спосіб розмножуються раки?  (Відкладають ікру)
8 Якого кольору кров у павука? ( Прозора)
9 Скільки пар очей у павука?  (Чотири)

                                                         19
ТИП ХОРДОВІ. ПІДТИП БЕЗЧЕРЕПНІ. КЛАС ГОЛОВОХОРДОВІ.
Тестові завдання
1. Для хордових характерний скелет:
а) зовнішній; б) внутрішній; в) змішаний.
2. Скелет ланцетника представлений:
а) черепом; б) хордою; в) тяжем.
3. Спосіб живлення ланцетника:
а) автотрофний; б) мікотрофний; в) фільтрація.
4. Фільтрація пов’язана з :
а) живленням; б) диханням; в) виділенням.
5. Нервова система ланцетника представлена:
а) нервовими вузлами; б) мозком; в) нервовою трубкою.
6. Кровоносна система ланцетника:
 а) замкнена; б) незамкнена; в) змішана.
7. Органами виділення ланцетника є:
  а) протонефридії; б) метанефридії; в) нефридії.
8. Органами дихання ланцетника є:
 а) зяброві щілини; б) зябра; в) перегородки між зябровими щілинами.
9. Для хордових характерна:
а) первинна порожнина тіла; б) вторинна порожнина; в) немає порожнини.
10. Симетрія тіла хордових:
а) двобічна; б) радіальна.
11. Травна система хордових: а) наскрізна; б) замкнена.
12. Хордові переважно: а)роздільностатеві; б) гермафродити в) живородні.



БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

     Клас Головохордові – єдиний клас, що належить до підтипу ______ . Найвідомішим з класу Головохордових є ______ . Більшість часу ланцетник проводить занурившись у _____ . Назовні стирчить лише _____ кінець тіла, на якому розташована передротова ____ . Тіло ланцетника ____ з боків та загострене на передньому та ____ кінцях. На спинному боці знаходиться згортка, що утворює _______ плавець, який переходить у _____ ______ . Внутрішній скелет представлений _______ , над якою розташована ______  _____ . М’язи _____ . Органи дихання - _____ . Органи чуття розвинені ______ .







                                                        20
 КЛАС ХРЯЩОВІ РИБИ
Тестові завдання
1. До хрящових риб належать:
а) манта; б) осетер; в) лящ; г) горбуша; д) катран.
2. Плавального міхура не мають:
а) карась; б) горбуша; в) акула; г) скат; д) лосось.
3. Майже всі хрящові риби мешканці:
а) морів; б) озер; в) річок.
4. Скелет хрящових риб утворений:
а) кістками; б) хрящами; в) кістками та хрящами.
5. Зяброві щілини хрящових риб:
а)відкриваються самостійними отворами; б) мають зяброві кришки; в) не мають зябрових кришок.
6. Кишечник відкривається в :
а) анальний отвір; б) клоаку; в) сечовід.
7. Запліднення хрящових риб:
а) внутрішнє; б) зовнішнє; в) змішане.
8. Зуби акул утворені:
а) кістковою тканиною; б) лусками; в) похідними шкіри.
9. Акули нездатні:
а) утримувати їжу; б) пережовувати їжу; в) розривати здобич.
10. Рострум – це:
а) ніс акули; б) видовжена частина голови; в) орган чуття.
11. Електричні розряди здатні виробляти:
а) акули; б) скати; в) химери.
12. Зяброві щілини скатів розміщені:
а) з боків голови; б) знизу голови; в) на межі тулуба та голови.

















                                                   21
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

    1.  Видовжена обтічна форма тіла. На голові містяться зяброві щілини. Передня частина голови видовжена в рострум. Зверху на ній знаходяться брязкальця. Рот розміщений знизу голови і оточений великою кількістю зубів. Шкіра вкрита примітивною лускою з речовини, подібної до дентину. ( Акула).

   2. Вид акул, що зустрічається у фауні України. Веде зграйний спосіб життя, яйцеживородна. Для людини небезпеки не становить, живиться рибою, молюсками. ( Катран) .

  3. Представники цього виду ведуть придонний спосіб життя. Тіло сплющене, широке,переважно дископодібне. Зяброві щілини зсунуті на черевний бік голови.. грудні плавці зростаються з боками голови та тулубом. Здатні виробляти електричний струм. ( Скати).



 БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

      Хрящові риби мешканці _____ . Клас об’єднує 3 ряди: ____ , скати і _____ . Тіло поділяють на три відділи: _____ , тулуб, _____ . З боків голови містяться ______  ______ , а зверху - пара отворів -  ______. Передня частина голови видовжена в ______ . Тулуб має парні та непарні _____ . Форма тіла хрящових риб _____ , як у акули, чи сплющена, як у ____ . Скелет побудований з _____ . Травна система закінчується _____ . Кровоносна система ______ . Видільна система складається з парних ______  та видільних _____.  Хрящовим рибам властиве яйцевідкладення та ______ .














                                                       22


КЛАС КІСТКОВІ РИБИ
Тестові завдання
1. До кісткових риб належить:
а) скат; б) осетер; в)  катран.
2. Людиною штучно розводяться:
а) короп; б) латимерія; в) тріска; г) оселедець; д) щука.
3. Серце риб містить кров:
а) артеріальну; б) венозну; в) змішану.
4. Яке серце у риб:
а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) відсутнє.
5. Прохідними рибами є:
а) річковий окунь; б) атлантичний осетер;
в) короп; г) горбуша; д) скат-хвостокіл..
6. Луска риби - це:
а) Тонкі кісткові пластинки;
б) Тонкі рогові пластинки;
в) частина скелета;
г) Верхній шар шкіри.
7. Головний мозок риб складається:
а) З двох відділів;
б) З трьох відділів;
в) З п'яти відділів;
г) З наглоткового і підглоткового нервових вузлів.
8. Печінка - це орган:
а) травної системи;
б) видільної системи;
в) дихальної системи;
г) Кровоносної системи.
9. Орган видільної системи риб:
а) Печінка;
б) Нирка;
в) Анальний отвір;
г) Зябра.
10. Чи правильним буде таке твердження: вік риби можна визначити за лускою?
а) так; б) ні.
11. Риби мають холодну кров, бо:
а) живуть у холодній воді; б) вона змішана; в) низький рівень обміну речовин.
12. За допомогою якого органу риба орієнтується у каламутній воді?
а) органу слуху; б) бічної лінії; в) органів дотику; г) органів зору.




                                                        23

ВПІЗНАЙ РИБУ

 1. Живе у прісних водоймах Європи. На нерест прямує у Саргасове море. Звідти дорослі особи не повертаються.  Личинки розносяться Гольфстрімом до Північної Європи заходять до річок і перетворюються на молодняк. ( Річковий вугор).

 2. За зовнішніми ознаками нагадують акул. Передня частина голови видовжена. Хвостовий плавець нерівно лопатевий, парні плавці розташовані горизонтально. Луска представлена великими кістковими щитками. (Осетроподібні).

  3.  Тіло сплющене з боків, колір переважно сріблястий. Бічна лінія відсутня або дуже коротка. Голова не вкрита лускою, промені плавців м’які.  (Оселедцепедібні).

  4. Нащадок викопних кистеперих риб , які жили у прісних водоймах з нестачею кисню. Крім зябер мають легеню, заповненю жиром і не пов’язану з диханням. Парні плавці служать не лише для плавання, а і для пересування. ( Латимерія).

  5.  Поширені у водоймах Австралії та Південної Америки. Мають одну чи дві легені, які забезпечують атмосферне дихання, що допомагає переносити пересихання водойм або нестачу кисню у воді.( Надряд Дводишні).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ.

      Клас кісткові риби включає представників з _______ або _____ окостенілим скелетом. Зябра прикриті _______ ______ . Кісткові риби мають _______ міхур. Тіло поділене на ______ , ______ , ______ . Хвіст закінчується _______ плавцем. З боків на тулубі помітна ______ _____. Тіло вкрите кістковою _____, яка накладається одна на одну. З ростом риби луски наростають _____ .   Скелет плавців представлений    _______. М’язи мають _________  будову.










                                                      24
КЛАС АМФІБІЇ (Земноводні).
Тестові завдання
1. Покриви тіла, характерні для земноводних:
а) гола шкіра; б) лускатий покрив; в) волосяний покрив.
2. Органи руху земноводних:
 а) ноги; б) хвіст; в) крила.
3. З яких частин складається тіло жаби?
а) голови, шиї, тулуба, хвоста, кінцівок;
б) голови, тулуба, хвоста, кінцівок;
в) голови, тулуба, кінцівок.
4. Чи є у жаби грудна клітка?
а) є; б) немає.
5. Хребет жаби складається з відділів:
 а) шийного, грудного;
 б) шийний, тулубовий,  крижовий, хвостовий;
в) шийний, грудний, тулубовий, крижовий.
6. Шийних хребців у жаби:
а) 2; б) 3; в) 5.
7. Слина жаби служить для:
а) перетравлення їжі; б) зволоження їжі; в) перетравлення та зволоження.
8. Земноводні за типом живлення:
 а) рослиноїдні; б) сапротрофи; в) хижаки.
9. У земноводних кіл  кровообігу:
 а) одне; б) два.
10. Очі земноводних захищені:
 а) 1 повікою; б) 2 повіками; в) 3 повіками.
11. Серце земноводних:
 а) однокамерне; б) двокамерне; в) трикамерне.
12. Органами дихання жаб є :
 а) легені; б) зябра; в) трахеї.














                                                           25
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

 1.  Тіло червоподібне, пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні. Очі рудиментарні. Живуть у грунті. Поширені в тропіках. ( Кільчаста червяга).

 2.  Вид має яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Тіло видовжене. Добре виражений хвіст, передні та задні кінцівки. Шкірні залози виділяють отруйну речовину. Поширена в Карпатах. ( Плямиста саламандра).

  3. Єдиний представник земноводних України, який живе на кущах та деревах. Мають дуже яскраве зелене забарвлення та круглі розширення на кінчиках пальців – присоски. Завдяки їм тварина може прилипати до плоских предметів і пересуватися по вертикальних поверхнях. ( Квакша).

 4. Їх можна бачити в чистих джерелах, криницях, невеликих водоймах протягом усього літа. Це невеличкі безхвості земноводні, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими та червоними плямами на черевці. Поширені скрізь в Україні. ( Кумки).

 5. У цих земноводних шкіра горбкувата. Вони ведуть наземний спосіб життя. Пересуваються тільки переповзачи, інколи можуть робити невеликі стрибки. Нерестяться у водоймах, зимують на суходолі. ( Ропухи).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

    Земноводні здебільшого поширені _____ , проте їх розмноження проходить ________ . Шкіра ____ , багата на _____ . Слина не містить ____ . Дихають за допомогою______ та через ______ . Мають ______ серце та _____ кола кровообігу. Очі захищені ____ . Амфібії мають внутрішнє та _____ вухо, що має _____ _____ . Це - _______ тварини, розвиток _____ .













                                                        26
КЛАС ПЛАЗУНИ (Рептилії)
Тестові завдання
1.  З якою особливістю будови тіла пов’язана назва класу Плазуни?
 а) відсутністю кінцівок;
 б) будовою кінцівок;
 в) розташуванням кінцівок.
2. Органом дихання плазунів є  :
 а) шкіра;
б) легені;
в) зябра.
3. Не  мають грудної клітки:
а) ящірки;
 б) крокодили;
 в) змії.
4. У яких плазунів у шлуночку серця є майже повна перегородка?
а) змій;
б) черепах;
в) крокодилів.
5.Шкіра плазунів:
 а) гола; б) вкрита роговими лусками; в) містить залози.
6. Слинні залози плазунів:
 а) не містять ферментів;
 б) служать для зволоження;
 в) містять ферменти.
7. Для плазунів характерний :
 а) прямий розвиток;
 б) непрямий розвиток;
 в) розвиток з перетворенням.
8. У плазунів кіл кровообігу:
 а) одне;
б) два;
в) три.
9. Чотирикамерне серце має:
 а) черепаха;
б) ящірка;
в) крокодил.
10. Спільною ознакою для плазунів та земноводних є:
 а) грудна клітка; б) клоака; в) двокамерне серце.
11. У плазунів добре розвинений:
 а) середній мозок;
 б) задній мозок;
 в) мозочок.
12. У плазунів з’являються м’язи:
а) тулуба; б) кінцівок; в) міжреберні.
                                                      27
ВПІЗНАЙ ТВАРИНУ

1. Дрібна тварина ряду Лускаті. Веде нічний або присмерковий спосіб життя, живиться безхребетними тваринами. Завдяки добре розвиненим кінцівкам, здатні лазити по скелях, стінах. Поширені в Криму. ( Гекон).
Найбільші серед ящірок. Хижаки, які живляться дрібними хребетними. (Варани).

2. Безногі лускаті плазуни. Живляться різними хребетними. Кістки лівої та правої частини щелеп сполучені рухомо. Грудна клітка відсутня. Одна з двох легень редукована. ( Змії).

3. Група плазунів, що характеризується наявністю кісткового панцира, в якому міститься тіло тварини. Панцир складається з верхньої та нижньої половин, покритий роговими щитками. ( Черепахи).

4. Плазуни, пристосовані до напівводного способу життя. Тіло видовжене, довгий хвіст, стиснутий з боків, служить для плавання та глушення здобичі. Між пальцями задніх ніг є плавальні перетинки. Тіло покрите роговими щитками.  (Крокодили). 

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

    Плазуни - ______ наземні тварини. Їх розмноження _________  з водою . При дозріванні яйця формуються _____ _____ . Тіло поділяється на ____ , ____ , ____ . Шкіра _____, практично не має ____ , вкрита _____, _____ , _____ .  Хребет складається з 5 відділів: ____ , ____ , ____,____,____. Формується _____ клітка, тому з’являються _____ м’язи. Слина містить _____ _____ .
Кровоносна система _______ .  Дихальна система представлена _____ .















                                                      28
КЛАС ПТАХИ
Тестові завдання
1. Яка функція кіля у птахів?
а) для рівноваги у польоті;
 б) місце кріплення м’язів;
в) збільшення поверхні для кріплення м’язів.
2. Вкажіть неправильне твердження:
а) до пояса передніх кінцівок птаха належать: грудна клітка, воронячі кістки, лопатка, ключиці;
 б) до грудної клітки птахів належать: грудна кістка, кіль, ребра, грудна частина хребта;
в) майже всі кістки птаха зрослися.
3. Органи видільної системи птахів:
 а) нирки; б) сечоводи; в) сечовий міхур; г)яєчник; д) статеві залози.
4. Органи травлення, що виникли в зв’язку з відсутністю зубів:
а) воло; б) м’язовий шлунок; в) залозистий шлунок; г) дванадцятипала кишка.
5. Серце птахів має :
 а) 2 камери; б) 3 камери; в) 4 камери.
6. Високий рівень обміну речовин забезпечує:
а) пір’яний покрив;
 б) механізм подвійного дихання;
 в) чотирикамерне серце.
7. Птахам притаманний:
а) прямий розвиток;
 б) непрямий розвиток;
 в) розвиток з перетворенням.
8. Шкіра птахів:
а) містить залози;
 б) суха;
 в) є куприкова залоза.
9. Скелет птахів полегшений завдяки:
 а) трубчастій будові кісток;
б) малій кількості кісток;
в) зрощенню кісток.
10. Шийний відділ складається з :
 а) малої кількості кісток; 
б) 7 кісток;
 в) великої кількості кісток.
11. Птахи є :
а) теплокровними тваринами;
 б) холоднокровними тваринами.
12. Політ забезпечують: а) м’язи кінцівок; б) м’язи крил;        в) грудні м’язи.  


                                                      29          
       ВПІЗНАЙ  ПТАХА

     1. Великий птах. Довжина тулуба досягає 50 – 100см, маса – близько 16кг. Має сильні ноги, швидко бігає, але повільно ходить, літає важко. Живе в степах, напів пустелях Європи й Азії, Австралії. Живиться насінням рослин, комахами, червями, дрібними гризунами. (Дрохва)

    2. Великий хижий птах. Розмах крил до 2м, маса – до 7кг. Оперення темно – буре, комірець світло – бурий, голова, шия з голубуватим відтінком піря. Живе в гірській місцевості з лісовими масивами. (Гриф чорний).

   3. Птах пристосувався до життя у густому підліску вологих лісів. Нічний птах з добре розвиненим нюхом. Кладку висиджує самець. Крила зовсім зникли, кіль не розвивається. ( Ківі).

  4. Нелітаючий , добре плаваючий птах великих розмірів. Зустрічається в Антарктиді. Чудово плаває та пірнає на глибину 130м. Кіль добре розвинений, проте не літають. ( Пінгвіни).

 5. Птахи, найбільші за розміром серед гусеподібних. Гнізда влаштовують у глухих місцях біля стоячих водойм. Пари створюють на все життя. ( Лебеді).

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

   Тіло птахів поділяють на _____ , _____ , _____ . На голові містяться очі з ____ повіками, ______ та слухові _____ . Спереду голова закінчується _____ . Шия дуже _____ . Тулуб птаха _____ форми . Пальців може бути від __ до __ . Шкіра позбавлена ____ , лише при основі хвоста міститься ______ залоза .   Все тіло птахів вкриває ______ . Птахи - _____ тварини .Добре розвинені м’язи пов’язані з _____ . Грудні м’язи кріпляться до _____ . Дихання у птахів _____ .    














                                                        30
КЛАС ССАВЦІ  Тестові завдання
1.Ссавці – тварини:
а) холоднокровні;
 б) теплокровні.
2. Яку роль відіграє плацента?
 а) орган виділення;
 б) зв’язку з організмом матері;
 в) орган дихання.
3. Здатність до живородіння виникла в зв’язку з наявністю:
а) яєчника;
б) клоаки;
в) матки.
4. Скільки хребців у шийному відділі хребта:
 а) 7;
 б) 2;
 в) 14.
5. У яких ссавців відсутні ключиці?
 а) Вовчих;
б) копитних;
 в) приматів.
6. Яйця відкладають ссавці:
а) плацентарні;
б) сумчасті;
 в) першозвірі.
7. Зуби ростуть все життя у :
 а) комахоїдних;
б) хижих;
в) гризунів.
8. Тіло ссавців:
а) плазує по землі;
 б) повзає по землі;
в) підняте над землею.
9. Вібриси – це:
 а) чутливі волоски;
б) волоски ості;
 в) волоски підшерстя.
10. У ссавців з’являється: а) діафрагма;
б) міжреберний м’яз;
 в) грудний м’яз.
11. Клоаку мають: а) сумчасті;
б) плацентарні;
 в) першозвірі.
12. Шкіра ссавців: а) суха, без залоз; б) є куприкова залоза;
 в) багата на залози.
                                                            31  
                              
   БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ
    Тіло ссавців складається з  ……. , ……., довгого …….., передніх та задніх ……. 
   Для всіх характерне вигодовування малят ……. .
  Кінцівки розташовані під …….., завдяки чому тіло ……. над землею.
  Більшість має ……. покрив. Шкіра багата на ……. .
  Зуби диференційовані, мають ……. . Між грудною та черевною частинами тіла ссавців знаходиться ….... . Серце ссавців …… . Хутро складається з довгого волосся …… та короткого ……. . Органами дотику є …… . Ссавці мають …… температуру тіла.


      ВІДГАДАЙ ЗВІРА
1. Тварина невелика за розмірами. Довжина тіла близько 140см, висота в холці сягає 90см. Струнке тіло, тонка шия, довгі й тонкі ноги, задні-довші за передні, хвіст короткий. У самців є невеликі роги. Колір волосяного покриву влітку рудий, а взимку – світло - бурий, біля хвоста-світла пляма. Живиться листям дерев і кущів, травою, ягодами. (Козуля)
    
2.  Хутро має шовковистий відтінок, дуже ціниться. Довжина тіла 45см ,  довжина хвоста-20см , маса-1,5кг. Трапляється в тайзі. Добре лазить по деревах, полює вночі, живе в дуплах дерев та під корінням. Живиться дрібними гризунами, насінням кедра, плодами горобини. (Соболь)

3. Хижак досить поширений в Європі. Азії, Північній Америці. Колір хутра сірий, маса тіла досягає 70-75кг . Трапляється на території України. Завдає шкоди тваринництву,мисливському господарству, знищує свійських тварин. (Вовк)

4.Парнокопитна жуйна тварина завдовжки 3-3,5м, висота в холці -до 2м, маса- до 1000кг. За часів середньовіччя була поширена в лісах Європи. Тепер у дикому стані не трапляється. Збереглися ці тварини в заповідниках, зокрема у Біловезькій Пущі. Завезена у Вінницьку, Волинську, Сумську. Чернівецьку та Львівську області.(Зубр)

5. Невелика тварина, що нагадує землерийку. Довжина тіла-до 20см , маса – до  500г. Морда видовжена, утворює хоботок. Очі недорозвинені, хвіст трохи сплюснутий, вкритий лусочками,зрідка волоссям. Мешкає на північному сході України в заростях рослин, неглибоких водойм. Живиться різними дрібними водяними безхребетними тваринами: молюсками, комахами та їхніми личинками, дощовими червяками та рослинами: кореневищами стрілиці, глечиків тощо. (Хохуля)          



                                                           32
        ЛІТЕРАТУРА
1 Гончар.О.Д. Форми і методичні прийоми навчання біології. – Київ: Генеза, 2001р
2  Відкриті уроки біології . – Харків: Основа, 2004 р
3 Похила О.С., Яцук Г.Ф., Використання скарбниці народних знань на уроках біології. – Тернопіль: Мандрівець, 1997р
4 Вервес Ю.Г. Зоологія. – К.: Генеза, 1996р


Комментариев нет:

Отправить комментарий